Over BUMS

BUMS of Belgian UniMotorcycle Society werd opgericht in eind 2005 en organiseerde voor de eerste keer het Belgisch Kampioenschap in 2006.

Er worden in België een 6-tal races georganiseerd die meetellen voor het Belgische Kampioenschap  in :

  • Kontich
  • Ninove
  • Retie
  • Middelkerke
  • Beveren-Waas
  • Hamme

De oorsprong en de officiële regels

Unimotorcycle racen is een sport die zijn oorsprong vindt in de duistere hoekjes van de geest van de Amerikaan Sidecar Willy ergens in de jaren '80 van de vorige eeuw.
Willy beschrijft de sport ala 'poor man dragracing'. De regels zijn dan ook zou opgemaakt dat het een toegankelijke, low-budget sport blijft.

Het doel van de sport is eenvoudig : je moet met een één-wielig voertuig zo snel mogelijk een afstand van 30.48 meter afleggen zonder de grond vóór het wiel te raken.

Dit zijn de regels zoals ze opgesteld werden door Sidecar Willy:

  1. Je moet van stilstand een afstand van 30.48 meter (100ft) afleggen in zo’n kort mogelijke tijd. De winnaar is diegene met de snelste tijd.
  2. Er mag slecht één wiel gebruikt worden.
  3. De motor voor de unimotorcycle moet minstens 5 jaar oud zijn.
  4. De motor moet standaard blijven zoals hij uit de fabriek kwam.
  5. De volgende afmetingen mogen niet worden overschreden. Breedte = 1.2192m ( four feet) en Lengte = 2.4384m (eight feet).
  6. Er is een onderverdeling in klassen:
    A-Class: 750cc tot …
    B-Class: 400cc tot 749cc
    C-Class: 200cc tot 399cc
    D-Class: Occ to 199cc
    E-Class: Electric
    F-Class: Rocket Class (enkel voor de lol)
  7. Er moet een dodemansknop aanwezig zijn om de motor uit te schakelen indien de piloot het “schip” vroegtijdig zou verlaten.
  8. Een stuurinrichting en remmen zijn optioneel (hoewel remmen sterk aan te raden zijn).
  9. Tijdens de race mag geen onderdeel van de unimotorcycle de grond raken voor de wielas.
  10. Tijdens de race mogen onderdelen van de unimotorcycle de grond enkel raken ACHTER de wielas. De limiet van de lengte (2,4m) moeten echter wel worden gerespecteerd.

Hoe verloopt een race?

Voor het Belgisch kampioenschap wordt er meestal gereden op 2 banen naast elkaar (tenzij het terrein dit niet zou toelaten).

Voor het Belgische kampioenschap wordt er niet in klassen gereden.

De piloten moet 30,48m (100ft) zo snel mogelijk proberen af te leggen zonder dat de machine de grond raakt met het gedeelte van de unimotorcycle voor het wiel.

De geregistreerde tijden zijn inclusief de reactietijd van de piloot.

De tijd begint dus te lopen vanaf een groen licht.

 

Na de run geeft een groen licht aan welke baan de snelste tijd heeft gereden en een rood licht voor de baan met de traagste tijd.

Puntentelling voor het Belgische Kampioenschap

De piloten moeten met hun machine niet enkel de snelste tijd rijden! Er wordt ook enige regelmaat verwacht.

Er moeten minimaal 3 geldige runs gereden worden (op een totaal van 6 runs).

De piloten die minder slechts 2,1 of 0 geldige runs rijden, worden onderaan de rangschikking geplaatst.

Ingeval van een gelijkstand wordt voor het bepalen van de rangschikking binnen een race, wordt gekeken naar de tweede beste tijd.

Elke piloot krijgt per race punten toegekend. Deze punten worden samengeteld gedurende het seizoen en bepalen zo de eindstand in het Belgisch kampioenschap.

Ingeval van een gelijkstand op de eerste plaats in de eindrangschikking van het Belgisch kampioenschap wordt op de laatste race van het jaar een Knock-out run gereden.
De snelste piloot wordt dan Belgisch Kampioen.

Wat is een geldige run?

De unimtorcycle raakt tijdens een run de grond niet met een onderdeel vóór het wiel.

Om dit te controleren zijn er per racebaan 2 scheidsrechters opgesteld per baan.

Er wordt een scheidsrechter geplaatst ter hoogte van 15m van de startlijn en een scheidsrechter op het einde van de racebaan die respectievelijk kijken of de unimotorcycle tussen 0m tot 15m en 15m tot 30,48m de grond raakt.

Elke scheidsrechter beoordeelt individueel de run en vlagt deze af indien hij oordeelt dat de grond werd geraakt in zijn zone.

Vanaf er één scheidsrechter vlagt, is de run ongeldig.

De unimotorcycle blijft steeds binnen zijn eigen baan

Het gaat hier natuurlijk om een veiligheidsaspect.

Op de grens van de banen worden kleine verkeerskegeltjes en een gekleurd lint geplaatst.

Indien zo'n kegeltje wordt geraakt, of indien de piloot over het lint gaat, wordt de run afgekeurd.

De piloot vertrekt niet vóór het groene licht (geen valse start).

Het meetsysteem registreert automatisch of een piloot te vroeg vertrekt en keurt de run automatisch af.

Hoe herken je een correcte run?

Het lichtsysteem duidt een groen licht aan voor de baan met de snelste tijd en een rood licht voor de baan met de tragere tijd.

Hoe herken je een afgekeurde run?

Het lichtsysteem duidt én een rood én een oranje licht aan. Op de tijdsdisplay wordt de tijd verwijderd.

Internationale Races

Ook in het buitenland worden regelmatig unimotorcycle drag races georganiseerd.

De organisatie van de races in het buitenland verlopen anders dan in België.

Op internationale races wordt er bijvoorbeeld slechts op één baan gereden en wordt de reactietijd van de piloten niet in rekening gebracht.

Elke twee jaar het Wereld Kampioenschap in Sumiswald Zwitserland en het jaar dat er geen WK in Zwitserland is, worden wisselend van land ergens Europa, Europese Kampioenschappen georganiseerd.

Een overzicht van races in Europa kan gevonden worden op de site van WUDO:

Informatie voor de racers of nieuwe teams

Technische eisen waaraan een unimotorcycle moet voldoen (voor deelname aan races in België)

Er is een enorme vrijheid bij het bouwen van een unimotorcycle. Deze kunnen alle mogelijke vormen aannemen.

Maar ongeacht hoe de bouw er uit ziet, ze moeten wel voldoen aan de regels:

  • Motor moet standaard zijn en minimum 5 jaar oud
  • Maximale breedte : 1,2192 m
  • Maximale lengte :  2,4384 m
  • Alle onderdelen moet vast staan
  • Lassen mogen niet gescheurd zijn
  • Rubberen band (in het buitenland worden wel metalen schoepen-wielen of banden met spikes toegelaten, in België niet)
  • Kettingbeschermer
  • Geen brandstoflekken
  • Scherpe randen weggewerkt
  • Werkende rem
  • Kill-switch

Aan het begin van het seizoen of bij de eerste deelname worden de unimotorcycle door de BUMS-keurders gekeurd. Bij elke deelname aan een race moeten de piloten aangeven of er wijzigingen werden aan de machine en hun machine aanbieden voor herkeuring bij tussentijdse aanpassingen.

Veiligheid voor de piloten

  • Doe voor de aanvang van een race zelf een technische controle
  • Rijden zonder juwelen
  • Helm dragen
  • Harnas is sterk aangewezen
  • Op alle races is een ambulance aanwezig

Nog meer info nodig?

E-mail jullie vragen naar Dit E-mail adres wordt beschermd tegen spambots. U moet JavaScript geactiveerd hebben om het te kunnen zien.

 

 

Afdrukken